Åland

Nu har ni väl nästan tappat hoppet, men här är jag igen! Dagarna har flugit iväg som vanligt.
 
Söndag till onsdag spenderade vi på Åland, en liten semestertripp. Trots att jag är tillsammans med en tidsoptimist värre än jag själv, kom vi på båten i tid både dit och hem, helt utan stress! Efter 2 timmar i bil och 2 på båt kom vi iland, utforskade närområdet lite och åt en sen lunch innan vi gav oss iväg mot vårt uppehälle. Vi bodde hos en gammal klasskompis till mig från gymnasiet, och det var jättekul att ses igen efter 7 år!
 
Vad gör man då på Åland, särskilt när högsäsongen tagit slut? Man gör det obligatoriska - tittar på stenar i olika former:
 
Jotnisk sandsten. 13 miljoner år.
(Fråga mig inte.)
 
 
 
Bomarsunds fästningsruin
 
Kastelholms slott
 
Det var den kulturella biten. Vi provade oss också på den kulinariska. Vi besökte två fikaställen under resan, inget av dem speciellt gott dessvärre. Vid ett fik intill Bomarsund smakade vi den obligatoriska Ålandspannkakan, ungefär som den gotländska saffranspannkakan fast med kardemumma. Den är också gjord på gröt, som detta till trots var hyfsat välsmakande. Dock tror jag den hade smakat ännu godare på ett riktigt bra café!
 
Det andra caféet låg uppe på en höjd, "Uffe på berget". Hit rekommenderar vi INTE att släpa med barnvagn (som vi såklart gjorde). Det här fiket hade vi hört gott om, men vi blev väldigt besvikna. Nog för att utsikten var vacker, men fikat, nä. Spara dig heller inte för att gå på toaletten här, om du inte vill gå på utedass ;-)
 
En öl kan du gott unna dig, så länge man har sällskap av en nykter chaufför. På Stallholmens bryggeri finns 7-procentig egenbryggd öl, svart som kaffe och hyfsat god även för en "ljuslagrare".
 
Ska vi berömma ålänningarna för någonting så är det definitivt maten! Samtliga måltider som vi intog var himmelskt goda! "Havtorn" som ligger mitt i stadens galleria besökte vi två gånger, riktigt mumsig och välmixad meny till bra priser! På JanKarlsgården vid Kastelholm blev vi serverade av kocken själv, Michael Björklund, som blivit utsedd till Årets kock både i Sverige och Finland. Måste jag säga att maten var goooood? Han sa dessutom att om vi inte blev mätta och ville ha mer så var det bara att säga till (vilket vi såklart gjorde, även om magen redan var full). En lika stor portion till anlände. Även vid Ångbåtsbryggan fick vi smarrig mat efter ett parti äventyrsgolf (som jag vann). Slutligen på hemresan hade vi bokat biljetter till Eckerölinjens skärgårdsbord, och hade vi bara haft en barnvakt åt vår rastlösa Viggo hade vi nog kunnat lägga på oss ytterligare ett par kilo innan semesterresan var slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0