Sömn och osömn

Passar på att skriva ett inlägg medan lillen sover (och håller tummarna att jag hinner med fler meningar än den här). För ett par veckor sedan, efter senaste BVC-besöket lade han sig till med nya sovvanor, inte en dag för tidigt! Nu kunde han ta riktiga lurar om minst en timme ett par, tre gånger om dagen, dessutom på hyfsat regelbundna tider. Nätterna gick utan att någon behövde stiga upp. Men säg den lycka som varar.
 
För tillfället är kapitlet sömn ett rent helvete. Nästan varje gång han lyckas somna till tar det inte mer än ett par minuter, sedan vaknar han och skriker för full hals. Det verkar dessutom som att de få minutrarna verkat som powernap, för ofta när man tar upp honom är han pigg och glad igen, och vi får lov att sysselsätta oss med lek igen. Såhär fortgår karusellen på dagtid, när pappa är på jobbet.
 
Kvällstid börjar det verkliga helvetet. När han sovit sådär lite på dagen är han såklart jättetrött på kvällen. Jag överdriver inte när vi varje kväll gör försök mellan 20-00 att lägga honom. Det slutar oftast - nej förresten, ALLTID - i att han får somna i min och Niklas säng, snuttandes på mitt bröst (eftersom han vägrar ta napp och inte heller längre tar tummen). Vid första försök att vända mig till bekväm sovställning blir det liv i luckan igen och hela familjen är åter vakna.
 
Igår tuttvägrade jag. Jag vill verkligen inte att huvudrollen i nattningsrutinerna ska spelas av mitt bröst. Viggo skrek i oändlighet tills jag fick bli strejkbrytare för att rädda nattens sömn åt alla.
 
Vad gör man åt det?
 
Kors i taket, han sover fortfarande ett inlägg senare! Kanske ska han dra till med ett sånt där tretimmarspass som tack och lov slinker in nån gång emellanåt?

Kommentarer
Postat av: Fadder

Låter som om ni saknar fadder Erik som är hittills 100%ig i att få viggo att sova :-)

2012-08-02 @ 00:34:29
Postat av: Evelina

Åh stackars dig/er jag vet hur det är när sömnen strular, man blir faktiskt lite knäpp av det. Jag tänker att jag skriver några rader utifrån hur willem har varit och är när det gäller sömnen, kanske kan du bli hjälpt av det. Självklart är alla barn olika så det som gällde för honom gäller ju kanske inte för viggo. Men något tips kan ju funka.:-)

ang dagen: Sover han bättre i vagnen på promenad? I så fall kanske du kan ta några dagar på stand by och helt enkelt gå ut och gå så fort han vill sova. Ofta funkar ju nattsömnen bättre om dagsömnen gör det så om han får sova några ordentliga pass spiller det förhoppningsvis över på natten. Och om han kommer in i att sova lite längre pass kanske det gör att han återigen skapar något slags mönster med ungefärliga sovtider.

Ang nattningen: vad händer om ni börjar nattningsprocessen ännu tidigare på kvällen? Det kan ju vara så att han är lite övertrött i och med att han sover så lite på dagen och att han därför har svårt att komma till ro. Att bada innan läggdags funkar väldigt bra för willem, då blir han skönt trött. (Men han älskar ju att bada, många barn gör inte det och då är det ju såklart inget bra tips)

Ang att bli mänsklig napp vet jag exakt hur jobbigt det kan vara. Man blir ju helt knäckt av att aldrig få sova och att ständigt ha en unge fastklistrad på sig. Men jag tror att det handlar om att deras behov av olika saker ökar i vissa perioder. kanske behöver han extra närhet/mat just nu pga av utvecklings- och/eller tillväxtperiod? Eftersom han tidigare har sovit bra på både natten och dagen känns det ju verkligen som att han går igenom någon fas just nu. det kommer att gå över om ett tag, men om han just nu är så tydlig med att det är bröstet han vill ha kanske du tjänar på att ge honom det så ofta han vill. Så långt du pallar givetvis. Bröstet är ju lika mycket trygghet som mat och i vissa perioder är det extra allt som gäller.

Willem har haft långa perioder då han velat äta/snutta minst en gång i timmen på natten så jag hade honom i sängen och ammade liggandes. Sjukt obekvämt att sova i samma ställning hela natten, jag vet. Och sjukt jobbigt att bli väckt en gång i timmen, jag vet. Men då slapp jag gå upp och vakna på riktigt i alla fall. Men nu äter han knappt på natten och vaknar bara ett par gånger så det går ju över! (även om du inte blir hjälpt av det just nu.)

Det kan även vara tänder som spökar.

Se till att du får sovmorgon så ofta som möjligt. Två-tre timmar löser verkligen inte allt men det kan ändå hjälpa litegrann att få ligga ensam i sängen i egen vald sovställning.

Det är ju så att det här första året är en jäkla berg- o dalbana när det gäller allting. Ena veckan känns det som att man har koll på det mesta men så är det kaos igen i veckan därpå. Det viktiga är väl att hjälpas åt så mycket som möjligt och försöka ge ungen det den behöver för tillfället. (och inte bli galen själv på kuppen hehe)

Jag hoppas verkligen att den här fasen går över snart så att ni återigen får lite sömn!

styrkekram från mig!

2012-08-02 @ 13:50:24
URL: http://willem.blogg.se
Postat av: Evelina

och tydligen kom inte mina styckeindelningar med...:)

2012-08-02 @ 13:51:33
URL: http://willem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0