Rätt=fel

(Läs om du orkar.)

Det stressar mig lite varje månad att få pengar den 27:e, när jag är van att få lön den 15:e. Först den 26:e kan jag gå in och se om F-kassan förstått och godkänt min ansökan, vilket är väldigt nära förfallodatum på de flesta räkningar.

Eftersom jag hade en sjukdag den här månaden, gjorde jag en sjukanmälan via nätet och en friskanmälan dagen därpå. Det jag inte förstod riktigt var det här med att göra en ny anmälan av föräldrapenning i samband med friskanmälan. Därför slog jag kassan en signal. Hon förklarade där att det inte alls behövdes, och att hon hade min ansökan fram till 20 mars. Bra, tänkte jag, för jag har absolut inte råd att inte få pengar den här månaden.

Den 20:e skickade jag in en ansökan för kommande månad. På mina sidor stod det nu att jag hade gjort en anmälan av föräldrapenning, och en ansökan. Detta oroade mig en aning, den där anmälan som inte alls var nödvändig, sades det ju!

Så kom den 26:e - "Du har ingen kommande utbetalning". Nytt samtal till kassan. Förklarar sjukanmälan, friskanmälan och telefonsamtal. Hon säger också att ny anmälan inte behövs. Får vänta läääänge i luren. Tanten återkommer. Får vänta lääänge igen. Hon har nu lagt in utbetalningen, så den kommer på onsdag (alltså en dag sent). Jag frågar som avslutning hur jag ska göra i framtiden om jag blir sjuk. "Då ringer du in, så lägger vi in i din journal att du varit sjuk och justerar ansökan."

Med andra ord spelar det ingen roll att man gör rätt, det blir fel ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0