Regler, regler...

Förra veckan var vi på möte på dagis, där vi fick information om verksamheten, inskolning m.m. Inskolningen varar hos oss ca två veckor, varav de tre första dagarna närvarar föräldern hela dagen, och följande sju dagar ska föräldern finnas "standby" och nära tillhands om barnet behöver.
 
Detta väckte frågan hos mig om man då får ta ut föräldrapenning under inskolningen? Niklas är knappast "standby" på sitt arbete en timme bort, och han kommer ha huvudansvar över inskolningen. På dagis visste man inte svaret, och nu när jag googlat har jag förstått det som följande:
 
- Under de dagar som föräldern är med hela tiden på förskolan får man ta SGI-föräldrapenning för hela dagen.
- Under övriga inskolningsdagar och förälderna inte är närvarande får man inte ta ut föräldrapenning på SGI-nivå. Man kan dock ta ut en hel lägstanivådag, förutsatt att man är med barnet minst 1/8 dag, eller SGI-ersättning för den del av dagen som föräldern spenderar med barnet. Går barnet själv på förskolan mellan t.ex. 9-15 kan man ansöka om 1/4 SGI-dag (=2h), en hel lägstanivådag eller 1/4 SGI + 3/4 lägstanivå.
 
Struligt, javisst! I vårt fall tar vi nog ut semester i stället, för enkelhetens skull. Hoppas att jag hjälpt någon av alla andra stackars föräldrar som står under Försäkringskassans försörjning och alla dessa regler..!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack för upplysningen!! Blir nog semester här med om det ska vara sådär sjukt!

2013-06-13 @ 19:29:01
URL: http://Lisafisans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0