Hälsorapport

Vi kör ett varv till. Har plötsligt blivit Sjuka familjen.
 
Jag har återigen halsont och känner mig jätteförkyld. Till det har varenda knopp bestämt sig för att slå ut och bombardera mig med pollensporer, och jag som ammar får klara mig med klena ögondroppar och nässpray.
 
Niklas fick halsont igen strax före påsk och fick på det feber. Han hade för bara ett par veckor sedan bihåleinflammation och gick på penicillin. Efter ytterligare ett besök på närakuten kom han hem med absint. Nä, Andolex hette det, men det ser bra giftigt ut. Denna vätska ska han tydligen gurgla ca varannan timme för att råda bot på halsontet.
 
 
Viggo blev hemskickad från dagis i torsdags med ögoniflammation. Den verkade inte påverka honom det minsta, mer än att han fick torka kladd ur ögonen emellanåt. Efter påskhelgen började han istället få utslag på kroppen, först började det som något enstaka myggbett, men utslagen spred sig som en löpeld och vi började misstänka nässelutslag. Igår kväll fick han feber på det och utslagen har börjat klia massor. Den gångna natten blev därför väldigt sömnlös, Viggostackarn låg och skrek nästan hela natten :-( I skrivande stund har omnänmd varit på vårdcentralen, och en snabbrapport till mig på hemmaplan lät meddela att det återigen rör sig om streptokocker. Niklas och Viggo är nu på apoteksturné för att samla ihop alla mediciner.
 
 
Så till vår minsting, som tack och lov är den som mår bäst nu! Vi har varit på BVC och olika instanser ca 3 ggr/vecka med honom sedan han föddes, men nu äntligen verkar det lugna sig. Förra veckan konstaterades en stabil viktuppgång och tungbandet klipptes (mest som en extra åtgärd, men även för att han ska slippa få svårigheter med uttalet när han blir större). Idag är han redan 4 veckor (!) och väger 4105 g. Han har vuxit 2 cm sedan födelsedagen och ligger därmed på 52 cm, vilket är en kurva under medel.
 
Viktkurvan börjar anta en brant uppförsbacke! :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0